Закони, свързани с правото на ЕС
Закона за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците (ДВ, бр. 19 от 2021 г.), който въвежда изискванията на Директива (ЕС) 2018/851
- Закон:
- Закон за управление на отпадъците
- Изменен или допълнен с/със:
- Закон за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците
- Държавен вестник:
- бр. 19, 2021 г.,
- Вид акт на ЕС:
- Директива
- Номер:
- (ЕС) 2018/851
- Тематика:
- Околна среда
1. Обща информация
2. Актове, които се
отменят/заменят/изменят от този
акт на ЕС
3. Актове, които
отменят/заменят/изменят този акт
на ЕС
4.1. Актове, за изпълнение по
прилагане на този акт
4.2. Делегирани актове по
прилагане на този акт
5. Свързани информационни
досиета
- Информационно досие на Закона за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците (ДВ, бр. 19 от 2021 г.), който въвежда изисквания на Директива 2010/75/ЕС
- Закона за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците (ДВ, бр. 19 от 2021 г.), който въвежда изисквания на Директива (ЕС) 2018/850
- Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси, изменен и допълнен с § 48 от Закона за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците (ДВ, бр. 19 от 2021 г.), който въвежда изисквания на Директива (ЕС) 2018/851
Законът не предвижда мерки по прилагане
на регламент или решение на ЕС.
Законът не въвежда административно
регулиране, което да е въз основа на
акта на ЕС.
Няма решения на Съда на ЕС за тълкуване на
европейския акт
Установена е процедура по
нарушение
1. Във връзка с Директива (ЕС) 2018/851 срещу Република България е имало процедура за нарушение № 2020/0389 - за липса на уведомяване. Процедурата е била в досъдебна фаза с получено официално уведомително писмо по чл. 258 от ДФЕС от 8 октомври 2020 г. Процедурата е прекратена с решение на Европейската комисия от 9 юни 2021 г.
2. Няма постановено съдебно решение на СЕС по процедурата.
Няма доклад или мотивирано становище по
проект на европейския акт
Законът не е нотифициран, като
технически регламент.
- Постановление № 420/2020 г. на Министерския съвет за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет (ДВ, бр. 2 от 2021 г.) , ДВ. брой 2, 2021
- Закон за управление на отпадъците (ДВ, бр. 19 от 2021 г.) , ДВ. брой 19, 2021
- Приети текстове:
- https://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=156144
- Анотация на приетите текстове:
- Със Закона за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците (ДВ, бр. 19 от 2021 г.) се въвеждат изискванията на Директива (ЕС) 2018/851 на Европейския парламент и на Съвета от 30 май 2018 година за изменение на Директива 2008/98/ЕО относно отпадъците. Директивата е част от приетия в ЕС през 2018 г. законодателен пакет „Отпадъци“, с който са предвидени следните основни положения, които всички държави членки следва да изпълнят: • Целта за подготовка за повторна употреба и рециклиране на битовите отпадъци е завишена до 65 на сто през 2035 г., за да се извлекат съществени екологични, икономически и социални ползи и да се ускори преходът към кръгова икономика; въведени са междинни цели от 55 на сто и 60 на сто съответно за 2025 г. и за 2030 г.; • с оглед допълнително стимулиране на прехода към кръгова икономика е въведена цел за намаляване до 10 на сто на депонираните битови отпадъци до 2035 г., която може да бъде отложена с 5 години, при условие че държавата е постигнала намаление до 25 на сто. Със Закона за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците (ДВ, бр. 19 от 2021 г.) са регламентирани ангажиментите на общините, производителите и операторите на дейности с отпадъци, произтичащи от новото европейско законодателство, както и са определени изискванията за разделно събиране и за постигане на целите по рециклиране на отпадъци. Измененията и допълненията в закона, въвеждащи изискванията на Директива (ЕС) 2018/851, са, както следва: - Стеснен е обхватът на възможните методи на изчисляване на целта по рециклиране. Въведени са правила за изчисляването на целите въз основа на теглото на битовите отпадъци, които постъпват за рециклиране, и е определена точката на измерване на извършването на процеса на рециклиране; - Определени са срокове, в които системите за разделно събиране, повторна употреба, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци осигуряват като минимум изпълнението на целите, предвидени в чл. 31. - Предвидено е отпадъците, изнасяни извън Европейския съюз, предназначени за подготовка за повторна употреба или рециклиране, да се отчитат за постигането на целите по чл. 31, ал. 1, т. 3, 4 и 5, когато са изпълнени изискванията на чл. 48 и износителят може да докаже, че при превоза на отпадъците са спазени изискванията на Регламент (ЕО) № 1013/2006 и че третирането на отпадъците извън Европейския съюз е било извършено при условия, които са приблизително равностойни на изискванията на приложимото право на Европейския съюз в областта на околната среда. - В чл. 48 е създадена ал. 9, съгласно която данните относно отпадъците от промишлените оператори се включват в Европейския регистър за изпускането и преноса на замърсители, създаден съгласно Регламент (ЕО) № 166/2006. - Въведени са определения за „неопасни отпадъци“, „битови отпадъци“, „биологични отпадъци“, „отпадъци от строителство и разрушаване“, „хранителни отпадъци“, „оползотворяване на материали“, „насипване“ и „схема за разширена отговорност на производителя“, с които се внася яснота относно техния обхват и се постига съпоставимост между обхвата на дейностите с отпадъците в отделните държави членки; - Въведено е определение за „схема за разширена отговорност на производителя“, като е предвидено схемата да е набор от мерки, предприети с цел да гарантират, че производителите на продукти носят финансова отговорност или финансова и оперативна отговорност за управлението на отпадъците като етап от жизнения цикъл на продукта след превръщането му в отпадък. - Определени са минимални изисквания относно функционирането на схемите за разширена отговорност на производителя, като те се прилагат и по отношение на схемите за разширена отговорност на производителя, въведени съгласно директиви 2000/53/ЕО, 2006/66/ЕО и 2012/19/ЕС, в допълнение към вече предвидените в тях изисквания. - Въведени са изисквания за ясно определяне на ролите на отделните заинтересовани страни, ефективността на разходите, определянето на вноските, които производителите заплащат, изисквания за прозрачност, както и системи за отчитане и ефективен контрол на дейността на схемите. - Въведено е задължение за общините да предприемат действия за постигане на новите по-високи цели по рециклиране на битови отпадъци, както и да въведат допълнително задължително разделно събиране на биоотпадъци, опасни отпадъци от домакинствата и текстилни отпадъци до 31.12.2024 г. - Предвидено е да се предприемат мерки за улесняване на признаването като страничен продукт на дадено вещество или предмет, които са резултат от производствен процес, както и мерки, които гарантират, че отпадъците, преминали през дейност по оползотворяване, престават да се считат за отпадък, ако отговарят на условията по чл. 6 от Директива (ЕС) 2018/851 (въведени в изменения чл. 5).
- Частична или цялостна предварителна оценка: