Парламентарни комисии

0
народни представители
към
9/10/2025
Подреди по
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА
ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА
НА КОМИСИЯТА ПО КУЛТУРАТА И МЕДИИТЕ
Раздел І
Общи положения
Чл. 1. (1) С тези правила се определят редът, организацията на работа и дейността на Kомисията по културата и медиите (Комисията).
(2) Kомисията по културата и медиите осъществява своята дейност въз основа на Конституцията на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и действащото законодателство.
Чл. 2. (1) Ръководството на комисията се състои от председател и 4 заместник-председатели.
(2) Ръководството на комисията организира работата й въз основа на документите и информацията, която постъпва в комисията.
(3) Членовете на комисията имат достъп до получените документи и информация по ал. 2.
(4) Документите, с които работи комисията – входящи, изходящи и преписки, се завеждат в компютърното деловодство и се съхраняват в дневници при сътрудник на комисията.
(5) Председателят на комисията ръководи нейните заседания, осъществява взаимодействие с ръководството на Народното събрание и с другите постоянни комисии и представлява комисията.
(6) При отсъствие на председателя той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на комисията. При липса на упълномощаване председателят на Народното събрание упълномощава един от заместник-председателите да ръководи комисията.
Раздел ІІ
Предмет на дейност на комисията
Чл. 3. (1) Комисията по културата и медиите разглежда законопроекти, годишната програма по чл. 115 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, проекти за решения, декларации, обръщения и други предложения, разпределени й от председателя на Народното събрание.
(2) По законопроектите и другите актове на Народното събрание комисията изготвя доклади, предложения и писмени становища, които се представят на председателя на Народното събрание.
(3) Kомисията по културата и медиите представя на председателя на Народното събрание мотивирани доклади по законопроектите и другите актове на Народното събрание по ал. 1 при спазване на сроковете в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание в срокове и съобразно програмата на Народното събрание.
(4) Комисията по културата и медиите може да възлага, при условията на чл. 17 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание, извършването на последваща оценка на въздействието на законите, която има за цел установяване на тяхната ефективност и степен на постигане на целите.
(5) Комисията по културата и медиите, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава степента на усвояване и целесъобразното и законосъобразното изразходване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз, като предоставят информацията на подкомисията за контрол върху управлението на средствата от европейските фондове.
(6) Комисията по културата и медиите, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава за законосъобразното и целесъобразното изразходване на средствата от държавния бюджет, като предоставя получената информация на подкомисията за контрол на публичните средства, както и на Комисията по превенция и противодействие на корупцията.
Чл. 4. (1) Комисията по културата и медиите обсъжда разпределените й законопроекти не по-рано от 72 часа от получаването им от нейните членове, освен ако комисията реши друго.
(2) Законопроектите по ал. 1 се разглеждат, когато към тях са приложени документите по чл. 70 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Законопроекти, към които не са приложени тези документи, не се разглеждат до отстраняване на нередовността, за което председателят на комисията, когато е определена като водеща, уведомява съответния вносител.
(3) Когато комисията е определена като водеща комисия, при обсъждането на законопроект на първо гласуване, преди да го разгледа по същество, извършва проверка за съответствието му с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и Правилника за организация и дейността на Народното събрание. При наличие на несъответствия комисията препоръчва на вносителя чрез председателя на Народното събрание да го приведе в съответствие в 7-дневен срок от уведомяването на вносителя.
(4) В случаите по ал. 2 и 3 срокът по чл. 72, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание спира да тече.
Чл. 5. (1) По законопроекти, внесени от народни представители, по които комисията е определена като водеща, председателят изисква становище от Министерския съвет, министъра на културата или от съответния ресорен министър, както и от заинтересованите организации, което се предоставя в 14-дневен срок от поискването, освен ако е постъпило мотивирано искане за удължаване на срока, който не може да бъде по-дълъг от срока по чл. 72, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
(2) Граждани, представители на неправителствени, синдикални, съсловни и браншови организации може да представят писмени становища по законопроектите. Представителите на организациите, представили писмени становища, се поканват да присъстват на заседанията на комисията.
(3) Комисията по културата и медиите публикува становищата по ал. 1 и 2 на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание. Становищата се предоставят на членовете на комисията чрез изпращане на електронната им поща.
(4) Липсата на становища по ал. 1 и 2 след определения срок не спира обсъждането на законопроекта.
(5) На първо гласуване на законопроект, по който е определена като водеща, комисията провежда публично обсъждане след изтичане на сроковете, определени за становища.
(6) Държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на комисията.
(7) Представители на държавните органи и длъжностните лица по ал. 1 присъстват на заседания на комисията по покана на нейното ръководство, както и в случаите по чл. 27, ал. 2, от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Поканените лица са длъжни да се явят пред комисията и да предоставят поисканата им информация, както и да отговарят на поставените им въпроси.
(8) Когато на първо гласуване са приети повече от един законопроект, уреждащи една и съща материя, комисията с участието на вносителите на приетите на първо гласуване законопроекти изготвя от тях един общ законопроект в срок 14 дни, който се представя на председателя на Народното събрание и на народните представители за правене на писмени предложения по него.
Чл. 6. (1) Комисията по културата и медиите може да извършва изслушвания в областта на културата и медиите, като задължава министъра на културата и други длъжностни лица да се явят на нейни заседания и да отговарят на поставените въпроси. Заинтересовани организации и граждани може да присъстват на тези заседания. В 7-дневен срок след провеждане на изслушването съответната комисия представя на председателя на Народното събрание доклад за изслушването, който се предоставя на народните представители.
(2) Всички държавни органи и длъжностни лица са задължени да предоставят необходимите сведения и документи във връзка с въпросите, предмет на изслушвания в комисията, дори когато сведенията представляват държавна или служебна тайна. Наличието на административни, съдебни и други висящи производства пред орган на власт не възпрепятства предоставянето на сведения и документи или изслушването на поканените от комисията лица. При отказ да се изпълнят конституционните задължения се носи юридическа отговорност.
(3) Комисията може да извършва проучвания и анкети по въпроси, засягащи държавни и обществени интереси в областта на културата и медиите. С решение на комисията по отделни проблеми могат да се възлагат и проучвания на общественото мнение на специализирани институции, както и от „Студентска програма за законодателни проучвания в Народното събрание”.
Чл. 7. (1) В началото на заседанията на комисията, всяка първа сряда или първи четвъртък на месеца, министърът на културата се явява пред комисията и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от нейните членове на самото заседание. Отправените въпроси трябва да се отнасят до конкретни политики и не може да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(2) Право на по два актуални устни въпроса има член на комисията от всяка парламентарна група, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса.
(3) Министърът на културата отговаря веднага след задаването на въпроса. В случай на отсъствие на министъра поради болест, командировка извън страната или при неотложни случаи комисията, съгласувано с него, определя заседанието, на което ще отговаря на актуални устни въпроси.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът – на дуплика, също до 2 минути.
Раздел ІІІ
Заседания на комисията
Чл. 8. (1) Комисията по културата и медиите провежда редовни и извънредни заседания.
(2) Комисията по културата и медиите провежда редовни заседания в сряда или четвъртък от 14:30 часа.
(3) При необходимост могат да се провеждат извънредни заседания на комисията извън посочения ден и час по ал. 2.
(4) По изключение комисията може да провежда открити заседания извън столицата.
(5) Комисията по културата и медиите може да провежда съвместни заседания с други комисии на Народното събрание, когато се разглеждат общи въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(6) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 9. Комисията по културата и медиите се свиква на заседание с проект на дневен ред от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете й или от председателя на Народното събрание.
Чл. 10. (1) Дневният ред на заседанията се предлага от председателя на комисията, когато той не е определен на последното й заседание, или от председателя на Народното събрание, когато заседанието се провежда по негово искане.
(2) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се обявяват писмено от председателя на комисията на определените за това места в Народното събрание, включително и чрез обявяването им на интернет страницата на Народното събрание. Съобщение се оставя в пощенските кутии на членовете на комисията и се изпраща на електронната им поща.
(3) Дневният ред за редовните заседания на комисията се обявява най-малко два дни преди тяхното провеждане.
(4) Когато се провеждат извънредни заседания на комисията, техният дневен ред се обявява едновременно с насрочването им.
(5) Материалите по дневния ред се предоставят предварително на членовете на комисията чрез електронна поща, а по изключение на хартиен носител в деня на заседанието на комисията. След съгласуване с председателя на комисията материалите за заседанията се публикуват в интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 11. (1) Комисията по културата и медиите открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината от нейните членове. Когато след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само изслушвания по чл. 6, контрол по чл. 7 и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) Решенията на комисията се приемат с мнозинство от присъстващите членове. Гласуването е лично.
Чл. 12. (1) Членовете на комисията удостоверяват присъствието си на заседание с подписи в създадения за целта присъствен списък, който се съхранява от председателя или определен от него сътрудник на комисията.
(2) За отсъствието си от заседания членовете на комисията предварително уведомяват председателя или заместник-председателите.
(3) При неоправдано отсъствие от заседание на комисията се прилага разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание – приложение към Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 13. (1) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на комисията се изслушва вносителят. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се изслушва член на Министерския съвет или заместник-министър.
(2) Комисията по културата и медиите разглежда на първо гласуване законопроектите и другите актове по чл. 3, ал. 1 след като изслуша становището на вносителите в рамките на 10 минути.
(3) На първо гласуване законопроектите се обсъждат по принцип и в цялост и народните представители се произнасят по основните положения на законопроекта.
Чл. 14. (1) В заседанията на комисията имат право да участват и народни представители, които не са нейни членове без право да гласуват.
(2) Участието на народни представители в закрити заседания на комисията, документите и тематиката, с които са се запознали, се отбелязват в специален протокол, който се подписва от тях.
Чл. 15. (1) Заседанията на комисията са открити. Заседанията се излъчват в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи.
(2) Гражданите могат да присъстват на заседанията на комисията при спазване на режима на достъп в Народното събрание.
(3) Комисията по културата и медиите работи в сътрудничество с граждански, синдикални, съсловни и браншови организации. Техни представители имат право да присъстват на заседанията на комисията по тяхна инициатива, да представят свои писмени становища и да вземат участие в разискванията по разглежданите проекти на актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване на реда, установен в комисията. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието. Становищата се публикуват на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(4) Всеки член на ръководството на комисията може да покани за участие в нейно заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите на съответното заседание въпроси от комисията.
(5) Акредитираните журналисти и други журналисти, на които е осигурен достъп могат да присъстват на откритите заседания на комисията.
(6) Представители на организациите, институциите, юридическите лица и неакредитираните журналисти по ал. 2, 3, 4 и 5 присъстват на заседанията на комисията след писмено упълномощаване, адресирано до нейния председател. Писмата, съдържащи трите имена на упълномощените представители, се изпращат на факса или електронната поща на комисията не по-късно от 17:00 часа в деня, предхождащ заседанието.
(7) По решение на комисията, прието с обикновено мнозинство, може да се реши определено нейно заседание или част от него да бъде закрито. В закритото заседание участват членовете на комисията, други народни представители по право, както и лица, които са допуснати от комисията.
Чл. 16. (1) Членовете на комисията имат достъп до цялата получена информация, свързана с нейната дейност.
(2) При поискване от членовете на комисията нейното ръководство осигурява необходимата информация за решенията и действията на държавните и общинските органи и институции.
Чл. 17. (1) Докладите на комисията се изготвят от председателя или от определен от комисията докладчик.
(2) В доклада се отразяват взетото от комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(3) Когато комисията е определена като водеща комисия, докладът за първо гласуване съдържа резултатите от публичното обсъждане и от проверката по чл. 4, ал. 3 и оценка на очакваните последици от прилагането на бъдещия закон, включително и финансовите, както и резюме на постъпилите становища и обобщено становище на комисията. Докладите по законопроектите за първо гласуване се представят не по-късно от два месеца от тяхното внасяне.
(4) Докладите на комисията от откритите заседания са публични и достъпни по установения ред, както и чрез сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(5) Документите, приети от комисията, и изходящата кореспонденция, се подписват от председателя, а в негово отсъствие от определен от него заместник-председател.
Чл. 18. (1) За заседанията на комисията се води стенографски протокол, както и аудиозапис.
(2) Протоколите се подписват от председателя на комисията и от водещия протокола.
(3) Протоколите се публикуват на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание в 7-дневен срок от заседанието и не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарна зала, освен ако комисията реши друго.
(4) Протоколите от закритите заседания на комисията са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Чл. 19. (1) Комисията по културата и медиите може да образува от своя състав подкомисии, както и работни групи.
(2) Дейността, съставът и ръководството на всички подкомисии и работни групи се определят от комисията с обикновено мнозинство.
(3) Работните групи по ал. 2 в определения от комисията срок изготвят доклад с анализ на конкретните проблеми и проект за становище на комисията.
(4) Председателят на комисията може да привлича експерти за работа по изготвяне на доклади и становища по отделни законопроекти, в рамките на утвърдените за това средства по чл. 20.
(5) Комисията по културата и медиите може да създава обществени съвети от представители на неправителствени организации, които да я консултират.
Чл. 20. Разходите, необходими за дейността на комисията, се утвърждават ежегодно от председателя на Народното събрание по предложение на ръководството на комисията.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тези правила се приемат на основание чл. 20, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на заседание на Комисията по културата и медиите, проведено на 12.01.2022г.
§ 2. За всички неуредени въпроси в тези правила се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§ 3. Изпълнението на Вътрешните правила се възлага на председателя на комисията.
ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА
НА КОМИСИЯТА ПО КУЛТУРАТА И МЕДИИТЕ
Раздел І
Общи положения
Чл. 1. (1) С тези правила се определят редът, организацията на работа и дейността на Kомисията по културата и медиите (Комисията).
(2) Kомисията по културата и медиите осъществява своята дейност въз основа на Конституцията на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и действащото законодателство.
Чл. 2. (1) Ръководството на комисията се състои от председател и 4 заместник-председатели.
(2) Ръководството на комисията организира работата й въз основа на документите и информацията, която постъпва в комисията.
(3) Членовете на комисията имат достъп до получените документи и информация по ал. 2.
(4) Документите, с които работи комисията – входящи, изходящи и преписки, се завеждат в компютърното деловодство и се съхраняват в дневници при сътрудник на комисията.
(5) Председателят на комисията ръководи нейните заседания, осъществява взаимодействие с ръководството на Народното събрание и с другите постоянни комисии и представлява комисията.
(6) При отсъствие на председателя той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на комисията. При липса на упълномощаване председателят на Народното събрание упълномощава един от заместник-председателите да ръководи комисията.
Раздел ІІ
Предмет на дейност на комисията
Чл. 3. (1) Комисията по културата и медиите разглежда законопроекти, годишната програма по чл. 115 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, проекти за решения, декларации, обръщения и други предложения, разпределени й от председателя на Народното събрание.
(2) По законопроектите и другите актове на Народното събрание комисията изготвя доклади, предложения и писмени становища, които се представят на председателя на Народното събрание.
(3) Kомисията по културата и медиите представя на председателя на Народното събрание мотивирани доклади по законопроектите и другите актове на Народното събрание по ал. 1 при спазване на сроковете в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание в срокове и съобразно програмата на Народното събрание.
(4) Комисията по културата и медиите може да възлага, при условията на чл. 17 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание, извършването на последваща оценка на въздействието на законите, която има за цел установяване на тяхната ефективност и степен на постигане на целите.
(5) Комисията по културата и медиите, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава степента на усвояване и целесъобразното и законосъобразното изразходване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз, като предоставят информацията на подкомисията за контрол върху управлението на средствата от европейските фондове.
(6) Комисията по културата и медиите, в съответствие със своя предмет на дейност, наблюдава за законосъобразното и целесъобразното изразходване на средствата от държавния бюджет, като предоставя получената информация на подкомисията за контрол на публичните средства, както и на Комисията по превенция и противодействие на корупцията.
Чл. 4. (1) Комисията по културата и медиите обсъжда разпределените й законопроекти не по-рано от 72 часа от получаването им от нейните членове, освен ако комисията реши друго.
(2) Законопроектите по ал. 1 се разглеждат, когато към тях са приложени документите по чл. 70 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Законопроекти, към които не са приложени тези документи, не се разглеждат до отстраняване на нередовността, за което председателят на комисията, когато е определена като водеща, уведомява съответния вносител.
(3) Когато комисията е определена като водеща комисия, при обсъждането на законопроект на първо гласуване, преди да го разгледа по същество, извършва проверка за съответствието му с изискванията на Закона за нормативните актове, указа за неговото прилагане и Правилника за организация и дейността на Народното събрание. При наличие на несъответствия комисията препоръчва на вносителя чрез председателя на Народното събрание да го приведе в съответствие в 7-дневен срок от уведомяването на вносителя.
(4) В случаите по ал. 2 и 3 срокът по чл. 72, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание спира да тече.
Чл. 5. (1) По законопроекти, внесени от народни представители, по които комисията е определена като водеща, председателят изисква становище от Министерския съвет, министъра на културата или от съответния ресорен министър, както и от заинтересованите организации, което се предоставя в 14-дневен срок от поискването, освен ако е постъпило мотивирано искане за удължаване на срока, който не може да бъде по-дълъг от срока по чл. 72, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
(2) Граждани, представители на неправителствени, синдикални, съсловни и браншови организации може да представят писмени становища по законопроектите. Представителите на организациите, представили писмени становища, се поканват да присъстват на заседанията на комисията.
(3) Комисията по културата и медиите публикува становищата по ал. 1 и 2 на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание. Становищата се предоставят на членовете на комисията чрез изпращане на електронната им поща.
(4) Липсата на становища по ал. 1 и 2 след определения срок не спира обсъждането на законопроекта.
(5) На първо гласуване на законопроект, по който е определена като водеща, комисията провежда публично обсъждане след изтичане на сроковете, определени за становища.
(6) Държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на комисията.
(7) Представители на държавните органи и длъжностните лица по ал. 1 присъстват на заседания на комисията по покана на нейното ръководство, както и в случаите по чл. 27, ал. 2, от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Поканените лица са длъжни да се явят пред комисията и да предоставят поисканата им информация, както и да отговарят на поставените им въпроси.
(8) Когато на първо гласуване са приети повече от един законопроект, уреждащи една и съща материя, комисията с участието на вносителите на приетите на първо гласуване законопроекти изготвя от тях един общ законопроект в срок 14 дни, който се представя на председателя на Народното събрание и на народните представители за правене на писмени предложения по него.
Чл. 6. (1) Комисията по културата и медиите може да извършва изслушвания в областта на културата и медиите, като задължава министъра на културата и други длъжностни лица да се явят на нейни заседания и да отговарят на поставените въпроси. Заинтересовани организации и граждани може да присъстват на тези заседания. В 7-дневен срок след провеждане на изслушването съответната комисия представя на председателя на Народното събрание доклад за изслушването, който се предоставя на народните представители.
(2) Всички държавни органи и длъжностни лица са задължени да предоставят необходимите сведения и документи във връзка с въпросите, предмет на изслушвания в комисията, дори когато сведенията представляват държавна или служебна тайна. Наличието на административни, съдебни и други висящи производства пред орган на власт не възпрепятства предоставянето на сведения и документи или изслушването на поканените от комисията лица. При отказ да се изпълнят конституционните задължения се носи юридическа отговорност.
(3) Комисията може да извършва проучвания и анкети по въпроси, засягащи държавни и обществени интереси в областта на културата и медиите. С решение на комисията по отделни проблеми могат да се възлагат и проучвания на общественото мнение на специализирани институции, както и от „Студентска програма за законодателни проучвания в Народното събрание”.
Чл. 7. (1) В началото на заседанията на комисията, всяка първа сряда или първи четвъртък на месеца, министърът на културата се явява пред комисията и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от нейните членове на самото заседание. Отправените въпроси трябва да се отнасят до конкретни политики и не може да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(2) Право на по два актуални устни въпроса има член на комисията от всяка парламентарна група, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса.
(3) Министърът на културата отговаря веднага след задаването на въпроса. В случай на отсъствие на министъра поради болест, командировка извън страната или при неотложни случаи комисията, съгласувано с него, определя заседанието, на което ще отговаря на актуални устни въпроси.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът – на дуплика, също до 2 минути.
Раздел ІІІ
Заседания на комисията
Чл. 8. (1) Комисията по културата и медиите провежда редовни и извънредни заседания.
(2) Комисията по културата и медиите провежда редовни заседания в сряда или четвъртък от 14:30 часа.
(3) При необходимост могат да се провеждат извънредни заседания на комисията извън посочения ден и час по ал. 2.
(4) По изключение комисията може да провежда открити заседания извън столицата.
(5) Комисията по културата и медиите може да провежда съвместни заседания с други комисии на Народното събрание, когато се разглеждат общи въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(6) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 9. Комисията по културата и медиите се свиква на заседание с проект на дневен ред от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете й или от председателя на Народното събрание.
Чл. 10. (1) Дневният ред на заседанията се предлага от председателя на комисията, когато той не е определен на последното й заседание, или от председателя на Народното събрание, когато заседанието се провежда по негово искане.
(2) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се обявяват писмено от председателя на комисията на определените за това места в Народното събрание, включително и чрез обявяването им на интернет страницата на Народното събрание. Съобщение се оставя в пощенските кутии на членовете на комисията и се изпраща на електронната им поща.
(3) Дневният ред за редовните заседания на комисията се обявява най-малко два дни преди тяхното провеждане.
(4) Когато се провеждат извънредни заседания на комисията, техният дневен ред се обявява едновременно с насрочването им.
(5) Материалите по дневния ред се предоставят предварително на членовете на комисията чрез електронна поща, а по изключение на хартиен носител в деня на заседанието на комисията. След съгласуване с председателя на комисията материалите за заседанията се публикуват в интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 11. (1) Комисията по културата и медиите открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината от нейните членове. Когато след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само изслушвания по чл. 6, контрол по чл. 7 и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) Решенията на комисията се приемат с мнозинство от присъстващите членове. Гласуването е лично.
Чл. 12. (1) Членовете на комисията удостоверяват присъствието си на заседание с подписи в създадения за целта присъствен списък, който се съхранява от председателя или определен от него сътрудник на комисията.
(2) За отсъствието си от заседания членовете на комисията предварително уведомяват председателя или заместник-председателите.
(3) При неоправдано отсъствие от заседание на комисията се прилага разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание – приложение към Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 13. (1) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на комисията се изслушва вносителят. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се изслушва член на Министерския съвет или заместник-министър.
(2) Комисията по културата и медиите разглежда на първо гласуване законопроектите и другите актове по чл. 3, ал. 1 след като изслуша становището на вносителите в рамките на 10 минути.
(3) На първо гласуване законопроектите се обсъждат по принцип и в цялост и народните представители се произнасят по основните положения на законопроекта.
Чл. 14. (1) В заседанията на комисията имат право да участват и народни представители, които не са нейни членове без право да гласуват.
(2) Участието на народни представители в закрити заседания на комисията, документите и тематиката, с които са се запознали, се отбелязват в специален протокол, който се подписва от тях.
Чл. 15. (1) Заседанията на комисията са открити. Заседанията се излъчват в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи.
(2) Гражданите могат да присъстват на заседанията на комисията при спазване на режима на достъп в Народното събрание.
(3) Комисията по културата и медиите работи в сътрудничество с граждански, синдикални, съсловни и браншови организации. Техни представители имат право да присъстват на заседанията на комисията по тяхна инициатива, да представят свои писмени становища и да вземат участие в разискванията по разглежданите проекти на актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване на реда, установен в комисията. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието. Становищата се публикуват на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(4) Всеки член на ръководството на комисията може да покани за участие в нейно заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите на съответното заседание въпроси от комисията.
(5) Акредитираните журналисти и други журналисти, на които е осигурен достъп могат да присъстват на откритите заседания на комисията.
(6) Представители на организациите, институциите, юридическите лица и неакредитираните журналисти по ал. 2, 3, 4 и 5 присъстват на заседанията на комисията след писмено упълномощаване, адресирано до нейния председател. Писмата, съдържащи трите имена на упълномощените представители, се изпращат на факса или електронната поща на комисията не по-късно от 17:00 часа в деня, предхождащ заседанието.
(7) По решение на комисията, прието с обикновено мнозинство, може да се реши определено нейно заседание или част от него да бъде закрито. В закритото заседание участват членовете на комисията, други народни представители по право, както и лица, които са допуснати от комисията.
Чл. 16. (1) Членовете на комисията имат достъп до цялата получена информация, свързана с нейната дейност.
(2) При поискване от членовете на комисията нейното ръководство осигурява необходимата информация за решенията и действията на държавните и общинските органи и институции.
Чл. 17. (1) Докладите на комисията се изготвят от председателя или от определен от комисията докладчик.
(2) В доклада се отразяват взетото от комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(3) Когато комисията е определена като водеща комисия, докладът за първо гласуване съдържа резултатите от публичното обсъждане и от проверката по чл. 4, ал. 3 и оценка на очакваните последици от прилагането на бъдещия закон, включително и финансовите, както и резюме на постъпилите становища и обобщено становище на комисията. Докладите по законопроектите за първо гласуване се представят не по-късно от два месеца от тяхното внасяне.
(4) Докладите на комисията от откритите заседания са публични и достъпни по установения ред, както и чрез сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание.
(5) Документите, приети от комисията, и изходящата кореспонденция, се подписват от председателя, а в негово отсъствие от определен от него заместник-председател.
Чл. 18. (1) За заседанията на комисията се води стенографски протокол, както и аудиозапис.
(2) Протоколите се подписват от председателя на комисията и от водещия протокола.
(3) Протоколите се публикуват на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание в 7-дневен срок от заседанието и не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарна зала, освен ако комисията реши друго.
(4) Протоколите от закритите заседания на комисията са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Чл. 19. (1) Комисията по културата и медиите може да образува от своя състав подкомисии, както и работни групи.
(2) Дейността, съставът и ръководството на всички подкомисии и работни групи се определят от комисията с обикновено мнозинство.
(3) Работните групи по ал. 2 в определения от комисията срок изготвят доклад с анализ на конкретните проблеми и проект за становище на комисията.
(4) Председателят на комисията може да привлича експерти за работа по изготвяне на доклади и становища по отделни законопроекти, в рамките на утвърдените за това средства по чл. 20.
(5) Комисията по културата и медиите може да създава обществени съвети от представители на неправителствени организации, които да я консултират.
Чл. 20. Разходите, необходими за дейността на комисията, се утвърждават ежегодно от председателя на Народното събрание по предложение на ръководството на комисията.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тези правила се приемат на основание чл. 20, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание на заседание на Комисията по културата и медиите, проведено на 12.01.2022г.
§ 2. За всички неуредени въпроси в тези правила се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§ 3. Изпълнението на Вътрешните правила се възлага на председателя на комисията.
2022
- януари
- февруари
- март
- април
- май
- юни
- юли
2022
- април
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Документ (Click to sort Ascending) | Файл |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Законопроект (Click to sort Ascending) |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Проекторешение (Click to sort Ascending) |
---|
2022
- февруари
- март
- април
- май
- юли
2022
- януари
- февруари
- март
- април
- май
- юни
- юли
2022
- февруари
- март
- април
- май
- юли