Парламентарни комисии

Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
0
народни представители
Създадена на
25/10/2022
Доклад, Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 48-254-01-46, внесен от Манол Генов и група народни представители и Законопроект за изменение на Закона за устройство на територията, № 48-254-01-54, внесен от Младен Шишков и група народни представители
24/11/2022
Д О К Л А Д
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 48-254-01-46, внесен от Манол Генов и група народни представители и Законопроект за изменение на Закона за устройство на територията, № 48-254-01-54, внесен от Младен Шишков и група народни представители
На редовно заседание, проведено на 23 ноември 2022 г. Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление проведе публично обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 48-254-01-46, внесен от Манол Генов и група народни представители на 02. 11. 2022 г. и Законопроект за изменение на Закона за устройство на територията, 48-254-01-54, внесен от Младен Шишков и група народни представители на 04. 11. 2022 г. В заседанието на комисията взеха участие:
- г-жа Поля Занева – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, г-н Пенчо Димитров – директор на дирекция „Устройство на територията и административно-териториално устройство“ и г-жа Стоянка Илова – главен юрисконсулт в дирекция „Правна“ на Министерството на регионалното развитие и благоустройството;
- от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране – г-н Марин Гергов – председател на УС, г-н Огнян Атанасов – заместник-председател на УС и г-н Антони Чипев – главен секретар
- от Камарата на архитектите в България – г-н Васил Василев – член на УС, г-н Чавдар Тенев – член на УС и г-жа Емилия Ушакова – юрисконсулт;
- от Камарата на геодезистите в България – г-н Николай Найденов и г-н Цветен Боев.
От името на вносителите законопроектите бяха представени от г-н Манол Генов и г-н Николай Нанков, които изложиха причините, които налагат приемането на предложените промени. Двата законопроекта са с идентично съдържание и с тях се предлага да се отложи влизането в сила на измененията в чл. 59, ал. 1, чл. 103, ал. 5 и чл. 109, ал. 2 - 4 от Закона за устройство на територията, направени с § 16, § 35, т. 2 и § 39 на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (обн., ДВ, бр. 82 от 2012 г.).
С § 149 от преходните и заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (обн., ДВ, бр. 82 от 2012 г., изм., бр. 66 от 2013 г., бр. 98 от 2014 г., бр. 101 от 2015 г., бр. 1 от 2019 г. и бр. 107 от 2020 г.) влизането в сила на посочените разпоредби беше отлагано неколкократно, като с последното изменение влизането в сила е отложено до 1 януари 2023 г.
Приложимостта обаче на новите законови решения на чл. 59, ал. 1, чл. 103, ал. 5 и чл. 109, ал. 2 - 4 от закона е в пряка зависимост от осигуреността на общините с общи устройствени планове, които да създадат основа за устойчиво развитие на тяхната територия.
Законопроектите предвиждат отлагането до 1 януари 2025 г. на влизането в сила на посочените разпоредби по обективни причини, които забавят общините при процедирането и одобряването на общи устройствени планове, като основните сред тях са:
- процедурите за избор на изпълнител по реда на Закона за обществените поръчки, в повечето случаи се обжалват и това изисква допълнително време за влизане в сила на решението за избор на изпълнител или налага провеждането на нова процедура за избор на изпълнител;
- затруднено е набавянето на необходимите за изработването на общите устройствени планове изходни данни и информация, свързана с устройството на съответната територия. Част от изходните данни и информация са налични в общините, но значителна част от тях се осигуряват от Агенцията по геодезия, картография и кадастър, централните и териториалните администрации и дружествата, които изработват специализирани карти, регистри и информационни системи;
- значителни по своята продължителност са и процедурите за обществено обсъждане, както и процедурите по съгласуването на проектите на общи устройствени планове със заинтересуваните централни и териториални администрации и специализираните контролни органи и експлоатационните дружества. Най-често се забавя съгласуването с Министерството на културата по Закона за културното наследство, както и постановяване на решенията на компетентните органи по Закона за опазване на околната среда и Закона за биологичното разнообразие по екологичните оценки, които са част от ОУП, особено в случаите, когато бъдат обжалвани.
Законопроектите отговарят на изискванията на Закона за нормативните актове, Указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
В постъпилите и представени пред комисията становища на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на Омбудсмана на Република България, на Националното сдружение на общините в Република България, на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, на Камарата на архитектите в България и на Съюза на архитектите в България се изразява подкрепа на законопроектите.
В дискусията взеха участие народните представители Росица Кирова, Виолета Комитова, Йордан Терзийски, Цветан Енчев, Борислав Гуцанов, Коста Стоянов и Ешереф Ешереф. В изказванията си преобладаващата част от народните представители подкрепиха законопроекта, като същевременно всички обърнаха внимание на необходимостта от предприемане на мерки за преодоляване на причините от обективен и субективен характер, които водят до забавяне на процеса при възлагане изработването и съгласуването на проектите на общи устройствени планове.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление:
- със 16 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 4 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 48-254-01-46, внесен от Манол Генов и група народни представители да бъде приет на първо гласуване;
- със 16 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 4 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение на Закона за устройство на територията, 48-254-01-54, внесен от Младен Шишков и група народни представители, да бъде приет на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
БЛАГОУСТРОЙСТВО И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
инж. Коста Стоянов
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 48-254-01-46, внесен от Манол Генов и група народни представители и Законопроект за изменение на Закона за устройство на територията, № 48-254-01-54, внесен от Младен Шишков и група народни представители
На редовно заседание, проведено на 23 ноември 2022 г. Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление проведе публично обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 48-254-01-46, внесен от Манол Генов и група народни представители на 02. 11. 2022 г. и Законопроект за изменение на Закона за устройство на територията, 48-254-01-54, внесен от Младен Шишков и група народни представители на 04. 11. 2022 г. В заседанието на комисията взеха участие:
- г-жа Поля Занева – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, г-н Пенчо Димитров – директор на дирекция „Устройство на територията и административно-териториално устройство“ и г-жа Стоянка Илова – главен юрисконсулт в дирекция „Правна“ на Министерството на регионалното развитие и благоустройството;
- от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране – г-н Марин Гергов – председател на УС, г-н Огнян Атанасов – заместник-председател на УС и г-н Антони Чипев – главен секретар
- от Камарата на архитектите в България – г-н Васил Василев – член на УС, г-н Чавдар Тенев – член на УС и г-жа Емилия Ушакова – юрисконсулт;
- от Камарата на геодезистите в България – г-н Николай Найденов и г-н Цветен Боев.
От името на вносителите законопроектите бяха представени от г-н Манол Генов и г-н Николай Нанков, които изложиха причините, които налагат приемането на предложените промени. Двата законопроекта са с идентично съдържание и с тях се предлага да се отложи влизането в сила на измененията в чл. 59, ал. 1, чл. 103, ал. 5 и чл. 109, ал. 2 - 4 от Закона за устройство на територията, направени с § 16, § 35, т. 2 и § 39 на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (обн., ДВ, бр. 82 от 2012 г.).
С § 149 от преходните и заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (обн., ДВ, бр. 82 от 2012 г., изм., бр. 66 от 2013 г., бр. 98 от 2014 г., бр. 101 от 2015 г., бр. 1 от 2019 г. и бр. 107 от 2020 г.) влизането в сила на посочените разпоредби беше отлагано неколкократно, като с последното изменение влизането в сила е отложено до 1 януари 2023 г.
Приложимостта обаче на новите законови решения на чл. 59, ал. 1, чл. 103, ал. 5 и чл. 109, ал. 2 - 4 от закона е в пряка зависимост от осигуреността на общините с общи устройствени планове, които да създадат основа за устойчиво развитие на тяхната територия.
Законопроектите предвиждат отлагането до 1 януари 2025 г. на влизането в сила на посочените разпоредби по обективни причини, които забавят общините при процедирането и одобряването на общи устройствени планове, като основните сред тях са:
- процедурите за избор на изпълнител по реда на Закона за обществените поръчки, в повечето случаи се обжалват и това изисква допълнително време за влизане в сила на решението за избор на изпълнител или налага провеждането на нова процедура за избор на изпълнител;
- затруднено е набавянето на необходимите за изработването на общите устройствени планове изходни данни и информация, свързана с устройството на съответната територия. Част от изходните данни и информация са налични в общините, но значителна част от тях се осигуряват от Агенцията по геодезия, картография и кадастър, централните и териториалните администрации и дружествата, които изработват специализирани карти, регистри и информационни системи;
- значителни по своята продължителност са и процедурите за обществено обсъждане, както и процедурите по съгласуването на проектите на общи устройствени планове със заинтересуваните централни и териториални администрации и специализираните контролни органи и експлоатационните дружества. Най-често се забавя съгласуването с Министерството на културата по Закона за културното наследство, както и постановяване на решенията на компетентните органи по Закона за опазване на околната среда и Закона за биологичното разнообразие по екологичните оценки, които са част от ОУП, особено в случаите, когато бъдат обжалвани.
Законопроектите отговарят на изискванията на Закона за нормативните актове, Указа за неговото прилагане и на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
В постъпилите и представени пред комисията становища на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на Омбудсмана на Република България, на Националното сдружение на общините в Република България, на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, на Камарата на архитектите в България и на Съюза на архитектите в България се изразява подкрепа на законопроектите.
В дискусията взеха участие народните представители Росица Кирова, Виолета Комитова, Йордан Терзийски, Цветан Енчев, Борислав Гуцанов, Коста Стоянов и Ешереф Ешереф. В изказванията си преобладаващата част от народните представители подкрепиха законопроекта, като същевременно всички обърнаха внимание на необходимостта от предприемане на мерки за преодоляване на причините от обективен и субективен характер, които водят до забавяне на процеса при възлагане изработването и съгласуването на проектите на общи устройствени планове.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление:
- със 16 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 4 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 48-254-01-46, внесен от Манол Генов и група народни представители да бъде приет на първо гласуване;
- със 16 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 4 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение на Закона за устройство на територията, 48-254-01-54, внесен от Младен Шишков и група народни представители, да бъде приет на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА,
БЛАГОУСТРОЙСТВО И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
инж. Коста Стоянов
2023
- януари
2022
- ноември
- декември