Парламентарни комисии

Комисия по околната среда и водите
20
народни представители
Създадена на
5/05/2023
49_kosv@parliament.bg
02 939 32 47
02 939 32 47
0
народни представители
към
10/06/2025
Подреди по
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА
за
организацията и дейността на Комисията по околната среда и водите
Раздел I
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. (1) С настоящите Вътрешни правила се уреждат организацията и дейността на Комисията по околната среда и водите в 49-то Народно събрание, наричана по-нататък „Комисията“.
(2) Комисията осъществява дейността си съобразно Конституцията и законите на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС) и неговите решения, както и настоящите Вътрешни правила.
(3) Комисията се състои от двадесет и един народни представители, в това число председател и четирима заместник-председатели, избрани от Народното събрание.
Чл. 2. (1) Ръководството на Комисията организира нейната работа въз основа на информацията, постъпваща в Комисията.
(2) Председателят на Комисията:
1. определя дневния ред, свиква и ръководи заседанията й;
2. поддържа връзки и осъществява координация и взаимодействие с ръководствата на другите комисии и с председателя на Народното събрание;
3. осъществява взаимодействие с ръководствата на министерствата, с други ведомства, с общините и техните сдружения, с професионални, браншови и други организации, имащи отношение към дейността на Комисията;
4. осъществява и други функции, определени с ПОДНС.
(3) При отсъствие на председателя й, той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията. При липса на упълномощаване, председателят на Народното събрание възлага на един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията.
Чл. 3. Разходите, необходими за дейността на Комисията, се утвърждават ежегодно от председателя на Народното събрание по предложение на ръководството на Комисията.
Раздел II
ПРЕДМЕТ НА ДЕЙНОСТ НА КОМИСИЯТА
Чл. 4. (1) Комисията разглежда законопроекти, Годишната програма по чл. 116 и проекти за решения, декларации и обръщения и други предложения, разпределени й от председателя на Народното събрание.
(2) Комисията прави оценка на прилагането и ефективността на законите в областта на околната среда и водите.
(3) По законопроектите и другите проекти за актове на Народното събрание Комисията изготвя доклади, предложения и писмени становища, които се отправят до председателя на Народното събрание.
Чл. 5. Комисията в рамките на своите правомощия осъществява периодичен контрол за степента на усвояване и за целесъобразното и законосъобразно изразходване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз в областта на околната среда.
Чл. 6. (1) Министърът на околната среда и водите се явява всеки първи четвъртък на месеца пред Комисията в началото на нейното редовно заседание и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията на самото заседание. В случай на отсъствие на министъра по уважителни причини по чл. 29, ал. 3 от ПОДНС, Комисията, съгласувано с министъра, определя заседанието, на което той ще отговаря на актуални устни въпроси.
(2) Отправените въпроси трябва да се отнасят до конкретни политики и не могат да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(3) Всяка парламентарна група има право на два актуални устни въпроса, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група – общо на два въпроса.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът – на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 7. (1) Комисията може да организира публични изслушвания, кръгли маси, проучвания или анкети по въпроси, засягащи държавни или обществени интереси, по предложение на ръководството или на членовете й.
(2) При провеждане на изслушването вносителят на предложението прави изложение на въпросите в рамките на 5 минути. Изслушваните лица информират членовете на комисията по въпросите, предмет на изслушването, в рамките на 10 минути. Членовете на Комисията от една парламентарна група имат право на 2 въпроса, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група – общо на един въпрос, всеки въпрос в рамките на 2 минути. Изслушваните лица отговарят след задаването на всеки въпрос до 5 минути. Отношение към отговорите на изслушваните лица може да изрази по един народен представител от парламентарна група в рамките на 5 минути след задаването на всички въпроси.
Раздел III
ЗАСЕДАНИЯ НА КОМИСИЯТА
Чл. 8. Комисията се свиква на заседание заедно с проект на дневен ред от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете й или от председателя на Народното събрание.
Чл. 9. (1) Заседанията на Комисията са редовни и извънредни.
(2) Редовните заседания на Комисията се провеждат по време на сесиите на Народното събрание – четвъртък от 14:15 часа, в сградата на Народното събрание, пл. „Княз Александър І“, освен ако не е уговорено друго.
(3) Дневният ред, периодичността и продължителността на заседанията се определят от нейния председател, съгласувано с ръководството на Комисията. Предложения за дневен ред или за промени в предложения дневен ред може да прави всеки член на Комисията.
(5) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се обявяват писмено на интернет страницата на Народното събрание и чрез електронна поща до членовете на Комисията.
(6) Дневният ред за редовните заседания на Комисията се обявява най-късно 48 часа преди тяхното провеждане, включително и чрез обявяването им на интернет страницата на Народното събрание.
(7) Денят или часът на редовните заседания може да се променят от председателя на Комисията при необходимост или във връзка с работата на Народното събрание. Членовете на Комисията се уведомяват своевременно и по подходящ начин за промяната.
(8) Материалите по дневния ред се предоставят на членовете на Комисията по електронен път в срок до 24 часа преди заседанието, определено за тяхното разглеждане. По изключение, материалите могат да се предоставят и в деня на провеждане на заседанието. При поискване от член на Комисията същите могат да се предоставят и на хартиен носител след предварително уведомяване на секретариата към Комисията.
(9) Извънредните заседания се свикват при необходимост от неотложно обсъждане на въпроси, свързани с дейността на Комисията, извън посочените ден и час по ал. 2.
(10) В случаите, когато се провежда извънредно заседание на Комисията, дневният ред се обявява едновременно с насрочването ѝ.
Чл. 10. (1) Заседанията на Комисията са открити, освен ако с нейно решение отделно заседание или част от него не бъде определено за закрито. Заседанията се излъчват в реално време в интернет чрез страницата на Народното събрание.
(2) Граждани могат да присъстват на откритите заседанията на Комисията, при спазване режима на достъп в Народното събрание и реда, установен в Комисията и да вземат отношение по точка от дневния ред в рамките на 2 минути. Списъкът на присъствалите лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(3) Представители на граждански организации, синдикални, съсловни и браншови организации, може да представят писмени становища и по тяхна инициатива имат право да присъстват на заседанията на Комисията и да вземат участие в разисквания по разглежданите проекти за актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване на реда, установен в Комисията. Представителите на синдикални, съсловни и браншови организации вземат отношение по точка от дневния ред в рамките на 2 минути. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието.
(4) Акредитираните журналисти и други журналисти, на които е осигурен достъп, могат да присъстват на откритите заседания на Комисията.
(5) Всеки член на Комисията може да покани за участие в нейно заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите въпроси от Комисията. Списъкът на поканените лица е неразделна част от протокола на заседанието.
Чл. 11. (1) Народните представители, които не са членове на Комисията, могат да участват във всички нейни заседания без право да гласуват.
(2) В заседанията на Комисията имат право да участват и членовете на Европейския парламент от Република България с право на съвещателен глас.
Чл. 12. По изключение Комисията може да провежда открити заседания извън столицата.
Чл. 13. (1) Комисията заседава, когато присъстват повече от половината от членовете й. В случай, че до 15 минути след обявеното време за започване на заседанието няма кворум, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 29 от ПОДНС, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на Комисията се изслушва вносителят. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се изслушва член на Министерския съвет или заместник-министър.
(3) На основание чл. 33, ал. 4 от ПОДНС, решенията на Комисията се вземат с мнозинство от присъстващите членове, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на комисията. Гласуването е лично.
(4) При провеждане на заседание членовете на Комисията се подписват в присъствен списък.
Чл. 14. (1) В началото на заседанието председателят на Комисията съобщава предварително обявения дневен ред и информира народните представители за лицата, които са поканени да вземат участие и присъстват на заседанието на Комисията, както и за постъпилите от заинтересовани организации писмени становища или предложения по разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред.
(2) Председателят на Комисията ръководи заседанието и дава думата за изказване. Когато народен представител или друго лице, участващо в заседанието, при изказването си се отклонява от обсъждания въпрос, председателят го предупреждава и ако нарушението продължи или се повтори, му отнема думата.
(3) При обсъждане на законопроекти за първо гласуване, внесени от народни представители, след представянето на законопроектите от вносителите, председателят на Комисията дава думата за становище на представители на министерствата или други ведомства, присъстващи на заседанието.
(4) След представяне на законопроектите, председателят на Комисията дава думата за изказване на народните представители и представителите на организации, присъстващи на заседанието.
(5) Присъстващите на заседанието, може да вземат отношение по разглежданите въпроси с разрешение на председателя на Комисията.
(6) След изчерпване на желаещите да вземат отношение по разглежданите въпроси, се преминава към гласуване.
Чл. 15. (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с други комисии на Народното събрание, когато се разглеждат общи или сходни въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(2) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 16. (1) Законопроекти, третиращи една и съща материя, се разглеждат заедно.
(2) Вносителят на законопроекта или на друг въпрос от дневния ред на заседанието, или негов представител, се изслушва първи.
(3) Законопроектите, внесени от Министерския съвет, се разглеждат с предимство.
(4) Комисията може да отложи с гласуване разискванията или вземането на решение по даден въпрос.
(5) Комисията може да проведе обсъждане на внесените предложения между първо и второ четене по предложение на председателя си по законопроект, по който не е водеща, но и е бил разпределен на първо гласуване. В резултат на обсъждането се изготвя доклад, който се представя на водещата комисия. Заседанието по изречение първо се провежда преди заседанието на водещата комисия за обсъждане на законопроекта на второ гласуване.
Чл. 17. (1) С решение на Комисията могат да се създават подкомисии и работни групи по определени въпроси, както и обществени съвети от представители на неправителствени организации, които да консултират Комисията.
(2) Ръководителите и членовете на подкомисиите и на работните групи се избират с явно гласуване, с обикновено мнозинство от присъстващите.
(3) В работата на подкомисиите и работните групи могат да бъдат канени и представители на изпълнителната власт, на органите на местното самоуправление, на научните среди, на граждански, синдикални, съсловни и браншови организации и други, имащи отношение по разглеждания въпрос.
(4) Работните групи по ал. 1, в определен от Комисията срок, изготвят доклад по разглеждания въпрос, съдържащ предложение за становище на Комисията.
Чл. 18. (1) Народните представители поставени под задължителна изолация или карантина имат право да участват дистанционно в заседанията на Комисията.
(2) Дистанционното участие се осъществява чрез интернет платформа за видеоконферентна връзка, която осигурява пряко виртуално участие.
(3) Народен представител, който отговаря на условията по т. 1, изразява желание за участие в срок до 17:00 часа на деня, предхождащ заседанието на електронния адрес на Комисията.
(4) Председателстващият заседанието обявява народните представители, които участват дистанционно, с което те се смятат за присъстващи на заседанието, и се включват в стенографския протокол.
(5) При желание за изказване, гласуване, и/или по процедурни въпроси председателстващият дава и отнема думата на народния представител чрез платформата.
Чл. 19. (1) Докладите и становищата на Kомисията се изготвят от определените от председателя служители, които подпомагат дейността й, подписват се от председателя на Kомисията или от определен от него заместник-председател и се внасят в деловодството на Народното събрание.
(2) В доклада се отразяват взетото от Комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(2) Докладите и становищата на Kомисията се представят в пленарно заседание от председателя на Kомисията или от определен от него заместник-председател. По изключение докладите и становищата на Kомисията може да бъдат представени и от член на Комисията, когато председателят и заместник - председателите отсъстват от пленарното заседание.
(3) Докладите и становищата на Комисията от откритите заседания се публикуват на интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 20. (1) За откритите заседания на Комисията се води съкратен протокол, в който се отбелязва дневният ред на заседанието и всички взети решения, както и аудио и/или аудио-визуален запис. При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на Комисията се води стенографски протокол, както и аудио-визуален запис.
(2) Протоколът се подписва от председателя на комисията и от водещия протокола и заедно с аудио и/или аудио-визуалния запис се публикуват на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно на следващия ден след заседанието.
(3) В 5-дневен срок от заседанието на комисията, чрез транскрибиране на аудио и/или аудио-визуалния запис в текст, служебно се изработва пълен протокол от заседанието, който се предоставя на председателя на комисията за съгласуване и корекции. Протоколът се подписва от председателя на комисията и от изработилия протокола и се публикува на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно 7 дни след заседанието. Протоколите от обсъждането на законопроекти се публикуват на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарната зала, освен ако комисията реши друго.
(4) Протоколите от закритите заседания на Комисията са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тези правила се приемат на основание Глава пета, чл. 16, ал. 2, т. 17 и ал. 3, и чл. 20 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (Обн. ДВ бр. 39 от 2 май 2023 г.)
§ 2. За всички неуредени въпроси в тези правила се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§ 3. Изпълнението на Вътрешните правила се възлага на председателя на Комисията по околната среда и водите.
Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по околната среда и водите са приети на заседание, проведено на 11. 05. 2023 г.
Председателстващ заседанието:
СТАНИСЛАВ АНАСТАСОВ
за
организацията и дейността на Комисията по околната среда и водите
Раздел I
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. (1) С настоящите Вътрешни правила се уреждат организацията и дейността на Комисията по околната среда и водите в 49-то Народно събрание, наричана по-нататък „Комисията“.
(2) Комисията осъществява дейността си съобразно Конституцията и законите на Република България, Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС) и неговите решения, както и настоящите Вътрешни правила.
(3) Комисията се състои от двадесет и един народни представители, в това число председател и четирима заместник-председатели, избрани от Народното събрание.
Чл. 2. (1) Ръководството на Комисията организира нейната работа въз основа на информацията, постъпваща в Комисията.
(2) Председателят на Комисията:
1. определя дневния ред, свиква и ръководи заседанията й;
2. поддържа връзки и осъществява координация и взаимодействие с ръководствата на другите комисии и с председателя на Народното събрание;
3. осъществява взаимодействие с ръководствата на министерствата, с други ведомства, с общините и техните сдружения, с професионални, браншови и други организации, имащи отношение към дейността на Комисията;
4. осъществява и други функции, определени с ПОДНС.
(3) При отсъствие на председателя й, той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията. При липса на упълномощаване, председателят на Народното събрание възлага на един от заместник-председателите да ръководи заседанието на Комисията.
Чл. 3. Разходите, необходими за дейността на Комисията, се утвърждават ежегодно от председателя на Народното събрание по предложение на ръководството на Комисията.
Раздел II
ПРЕДМЕТ НА ДЕЙНОСТ НА КОМИСИЯТА
Чл. 4. (1) Комисията разглежда законопроекти, Годишната програма по чл. 116 и проекти за решения, декларации и обръщения и други предложения, разпределени й от председателя на Народното събрание.
(2) Комисията прави оценка на прилагането и ефективността на законите в областта на околната среда и водите.
(3) По законопроектите и другите проекти за актове на Народното събрание Комисията изготвя доклади, предложения и писмени становища, които се отправят до председателя на Народното събрание.
Чл. 5. Комисията в рамките на своите правомощия осъществява периодичен контрол за степента на усвояване и за целесъобразното и законосъобразно изразходване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз в областта на околната среда.
Чл. 6. (1) Министърът на околната среда и водите се явява всеки първи четвъртък на месеца пред Комисията в началото на нейното редовно заседание и отговаря на актуални устни въпроси, отправени от членовете на Комисията на самото заседание. В случай на отсъствие на министъра по уважителни причини по чл. 29, ал. 3 от ПОДНС, Комисията, съгласувано с министъра, определя заседанието, на което той ще отговаря на актуални устни въпроси.
(2) Отправените въпроси трябва да се отнасят до конкретни политики и не могат да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(3) Всяка парламентарна група има право на два актуални устни въпроса, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група – общо на два въпроса.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът – на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 7. (1) Комисията може да организира публични изслушвания, кръгли маси, проучвания или анкети по въпроси, засягащи държавни или обществени интереси, по предложение на ръководството или на членовете й.
(2) При провеждане на изслушването вносителят на предложението прави изложение на въпросите в рамките на 5 минути. Изслушваните лица информират членовете на комисията по въпросите, предмет на изслушването, в рамките на 10 минути. Членовете на Комисията от една парламентарна група имат право на 2 въпроса, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група – общо на един въпрос, всеки въпрос в рамките на 2 минути. Изслушваните лица отговарят след задаването на всеки въпрос до 5 минути. Отношение към отговорите на изслушваните лица може да изрази по един народен представител от парламентарна група в рамките на 5 минути след задаването на всички въпроси.
Раздел III
ЗАСЕДАНИЯ НА КОМИСИЯТА
Чл. 8. Комисията се свиква на заседание заедно с проект на дневен ред от нейния председател по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете й или от председателя на Народното събрание.
Чл. 9. (1) Заседанията на Комисията са редовни и извънредни.
(2) Редовните заседания на Комисията се провеждат по време на сесиите на Народното събрание – четвъртък от 14:15 часа, в сградата на Народното събрание, пл. „Княз Александър І“, освен ако не е уговорено друго.
(3) Дневният ред, периодичността и продължителността на заседанията се определят от нейния председател, съгласувано с ръководството на Комисията. Предложения за дневен ред или за промени в предложения дневен ред може да прави всеки член на Комисията.
(5) Дневният ред, часът и мястото на заседанията се обявяват писмено на интернет страницата на Народното събрание и чрез електронна поща до членовете на Комисията.
(6) Дневният ред за редовните заседания на Комисията се обявява най-късно 48 часа преди тяхното провеждане, включително и чрез обявяването им на интернет страницата на Народното събрание.
(7) Денят или часът на редовните заседания може да се променят от председателя на Комисията при необходимост или във връзка с работата на Народното събрание. Членовете на Комисията се уведомяват своевременно и по подходящ начин за промяната.
(8) Материалите по дневния ред се предоставят на членовете на Комисията по електронен път в срок до 24 часа преди заседанието, определено за тяхното разглеждане. По изключение, материалите могат да се предоставят и в деня на провеждане на заседанието. При поискване от член на Комисията същите могат да се предоставят и на хартиен носител след предварително уведомяване на секретариата към Комисията.
(9) Извънредните заседания се свикват при необходимост от неотложно обсъждане на въпроси, свързани с дейността на Комисията, извън посочените ден и час по ал. 2.
(10) В случаите, когато се провежда извънредно заседание на Комисията, дневният ред се обявява едновременно с насрочването ѝ.
Чл. 10. (1) Заседанията на Комисията са открити, освен ако с нейно решение отделно заседание или част от него не бъде определено за закрито. Заседанията се излъчват в реално време в интернет чрез страницата на Народното събрание.
(2) Граждани могат да присъстват на откритите заседанията на Комисията, при спазване режима на достъп в Народното събрание и реда, установен в Комисията и да вземат отношение по точка от дневния ред в рамките на 2 минути. Списъкът на присъствалите лица е неразделна част от протокола на заседанието.
(3) Представители на граждански организации, синдикални, съсловни и браншови организации, може да представят писмени становища и по тяхна инициатива имат право да присъстват на заседанията на Комисията и да вземат участие в разисквания по разглежданите проекти за актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване на реда, установен в Комисията. Представителите на синдикални, съсловни и браншови организации вземат отношение по точка от дневния ред в рамките на 2 минути. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието.
(4) Акредитираните журналисти и други журналисти, на които е осигурен достъп, могат да присъстват на откритите заседания на Комисията.
(5) Всеки член на Комисията може да покани за участие в нейно заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите въпроси от Комисията. Списъкът на поканените лица е неразделна част от протокола на заседанието.
Чл. 11. (1) Народните представители, които не са членове на Комисията, могат да участват във всички нейни заседания без право да гласуват.
(2) В заседанията на Комисията имат право да участват и членовете на Европейския парламент от Република България с право на съвещателен глас.
Чл. 12. По изключение Комисията може да провежда открити заседания извън столицата.
Чл. 13. (1) Комисията заседава, когато присъстват повече от половината от членовете й. В случай, че до 15 минути след обявеното време за започване на заседанието няма кворум, Комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 29 от ПОДНС, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на Комисията се изслушва вносителят. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се изслушва член на Министерския съвет или заместник-министър.
(3) На основание чл. 33, ал. 4 от ПОДНС, решенията на Комисията се вземат с мнозинство от присъстващите членове, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на комисията. Гласуването е лично.
(4) При провеждане на заседание членовете на Комисията се подписват в присъствен списък.
Чл. 14. (1) В началото на заседанието председателят на Комисията съобщава предварително обявения дневен ред и информира народните представители за лицата, които са поканени да вземат участие и присъстват на заседанието на Комисията, както и за постъпилите от заинтересовани организации писмени становища или предложения по разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред.
(2) Председателят на Комисията ръководи заседанието и дава думата за изказване. Когато народен представител или друго лице, участващо в заседанието, при изказването си се отклонява от обсъждания въпрос, председателят го предупреждава и ако нарушението продължи или се повтори, му отнема думата.
(3) При обсъждане на законопроекти за първо гласуване, внесени от народни представители, след представянето на законопроектите от вносителите, председателят на Комисията дава думата за становище на представители на министерствата или други ведомства, присъстващи на заседанието.
(4) След представяне на законопроектите, председателят на Комисията дава думата за изказване на народните представители и представителите на организации, присъстващи на заседанието.
(5) Присъстващите на заседанието, може да вземат отношение по разглежданите въпроси с разрешение на председателя на Комисията.
(6) След изчерпване на желаещите да вземат отношение по разглежданите въпроси, се преминава към гласуване.
Чл. 15. (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с други комисии на Народното събрание, когато се разглеждат общи или сходни въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(2) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 16. (1) Законопроекти, третиращи една и съща материя, се разглеждат заедно.
(2) Вносителят на законопроекта или на друг въпрос от дневния ред на заседанието, или негов представител, се изслушва първи.
(3) Законопроектите, внесени от Министерския съвет, се разглеждат с предимство.
(4) Комисията може да отложи с гласуване разискванията или вземането на решение по даден въпрос.
(5) Комисията може да проведе обсъждане на внесените предложения между първо и второ четене по предложение на председателя си по законопроект, по който не е водеща, но и е бил разпределен на първо гласуване. В резултат на обсъждането се изготвя доклад, който се представя на водещата комисия. Заседанието по изречение първо се провежда преди заседанието на водещата комисия за обсъждане на законопроекта на второ гласуване.
Чл. 17. (1) С решение на Комисията могат да се създават подкомисии и работни групи по определени въпроси, както и обществени съвети от представители на неправителствени организации, които да консултират Комисията.
(2) Ръководителите и членовете на подкомисиите и на работните групи се избират с явно гласуване, с обикновено мнозинство от присъстващите.
(3) В работата на подкомисиите и работните групи могат да бъдат канени и представители на изпълнителната власт, на органите на местното самоуправление, на научните среди, на граждански, синдикални, съсловни и браншови организации и други, имащи отношение по разглеждания въпрос.
(4) Работните групи по ал. 1, в определен от Комисията срок, изготвят доклад по разглеждания въпрос, съдържащ предложение за становище на Комисията.
Чл. 18. (1) Народните представители поставени под задължителна изолация или карантина имат право да участват дистанционно в заседанията на Комисията.
(2) Дистанционното участие се осъществява чрез интернет платформа за видеоконферентна връзка, която осигурява пряко виртуално участие.
(3) Народен представител, който отговаря на условията по т. 1, изразява желание за участие в срок до 17:00 часа на деня, предхождащ заседанието на електронния адрес на Комисията.
(4) Председателстващият заседанието обявява народните представители, които участват дистанционно, с което те се смятат за присъстващи на заседанието, и се включват в стенографския протокол.
(5) При желание за изказване, гласуване, и/или по процедурни въпроси председателстващият дава и отнема думата на народния представител чрез платформата.
Чл. 19. (1) Докладите и становищата на Kомисията се изготвят от определените от председателя служители, които подпомагат дейността й, подписват се от председателя на Kомисията или от определен от него заместник-председател и се внасят в деловодството на Народното събрание.
(2) В доклада се отразяват взетото от Комисията решение и различните становища с посочване на мнозинството, което ги е поддържало.
(2) Докладите и становищата на Kомисията се представят в пленарно заседание от председателя на Kомисията или от определен от него заместник-председател. По изключение докладите и становищата на Kомисията може да бъдат представени и от член на Комисията, когато председателят и заместник - председателите отсъстват от пленарното заседание.
(3) Докладите и становищата на Комисията от откритите заседания се публикуват на интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 20. (1) За откритите заседания на Комисията се води съкратен протокол, в който се отбелязва дневният ред на заседанието и всички взети решения, както и аудио и/или аудио-визуален запис. При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на Комисията се води стенографски протокол, както и аудио-визуален запис.
(2) Протоколът се подписва от председателя на комисията и от водещия протокола и заедно с аудио и/или аудио-визуалния запис се публикуват на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно на следващия ден след заседанието.
(3) В 5-дневен срок от заседанието на комисията, чрез транскрибиране на аудио и/или аудио-визуалния запис в текст, служебно се изработва пълен протокол от заседанието, който се предоставя на председателя на комисията за съгласуване и корекции. Протоколът се подписва от председателя на комисията и от изработилия протокола и се публикува на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание най-късно 7 дни след заседанието. Протоколите от обсъждането на законопроекти се публикуват на сайта на комисията на интернет страницата на Народното събрание не по-късно от 72 часа преди разглеждането на доклада в пленарната зала, освен ако комисията реши друго.
(4) Протоколите от закритите заседания на Комисията са със специален режим на съхранение, отчет и достъп съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Тези правила се приемат на основание Глава пета, чл. 16, ал. 2, т. 17 и ал. 3, и чл. 20 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (Обн. ДВ бр. 39 от 2 май 2023 г.)
§ 2. За всички неуредени въпроси в тези правила се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
§ 3. Изпълнението на Вътрешните правила се възлага на председателя на Комисията по околната среда и водите.
Вътрешните правила за организацията и дейността на Комисията по околната среда и водите са приети на заседание, проведено на 11. 05. 2023 г.
Председателстващ заседанието:
СТАНИСЛАВ АНАСТАСОВ
2024
- януари
- февруари
- март
- април
2023
- май
- юли
- септември
- ноември
- декември
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Документ (Click to sort Ascending) | Файл |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Законопроект (Click to sort Ascending) |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Проекторешение (Click to sort Ascending) |
---|
2024
- януари
- февруари
- март
- април
2023
- май
- юни
- юли
- август
- септември
- октомври
- ноември
- декември
2024
- януари
- февруари
- март
- април
2023
- май
- юли
- септември
- ноември
- декември
2024
- януари
- февруари
- март
- април
2023
- май
- юни
- юли
- август
- септември
- октомври
- ноември
- декември