Парламентарни комисии

Комисия по икономическа политика и иновации
19
народни представители
Създадена на
22/01/2025
51_kipi@parliament.bg
02 939 32 40
02 939 32 40
19
народни представители
към
16/07/2025
Подреди по
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ПЕТДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ИНОВАЦИИ
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РАБОТА НА
КОМИСИЯТА ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ИНОВАЦИИ
Чл. 1. Комисията по икономическа политика и иновации, наричана по-нататък „комисията“, организира и провежда своята дейност съгласно Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и настоящите вътрешни правила.
Чл. 2. Комисията се състои от двадесет и един народни представители, в това число председател и заместник-председатели, избрани от Народното събрание.
Чл. 3. (1) Ръководството на комисията организира работата й въз основа на информацията и материалите, постъпващи в комисията.
(2) Председателят на комисията:
1. предлага дневния ред, свиква и ръководи заседанията й;
2. поддържа връзки и осъществява координация и взаимодействие с ръководствата на другите комисии и с председателя на Народното събрание;
3. осъществява взаимодействие с ръководствата на министерствата, с други ведомства, с общините и техните сдружения, с професионални, браншови и други организации, имащи отношение към дейността на комисията;
4. осъществява и други функции, определени с Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
(3) При отсъствие на председателя, той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на комисията. При липса на упълномощаване, председателят на Народното събрание упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на комисията.
Чл. 4. (1) Редовните заседания на комисията се провеждат по време на сесиите на Народното събрание - сряда от 14.15 часа, в зала 3, пл. „Княз Александър I“ № 1, освен ако не е уговорено друго. При необходимост може да се провеждат и извънредни заседания.
(2) Председателят на комисията обявява писмено дневния ред, часа и мястото на заседанията на интернет страницата на Народното събрание и чрез електронна поща до членовете на комисията. Дневният ред за редовните заседания се обявява най-късно 48 часа преди тяхното провеждане. В случаите, когато се провеждат извънредни заседания, дневният ред се обявява едновременно с насрочването им.
(3) Съобщенията за дневния ред и материалите за заседанието се предоставят на членовете на комисията чрез електронна поща.
(4) Денят или часът на редовните заседания може да се променят от председателя на комисията при необходимост или във връзка с работата на Народното събрание. Членовете на комисията се уведомяват своевременно за промяната.
(5) В случаите, когато се налага провеждането на извънредни заседания на комисията, дневният ред се обявява едновременно с насрочването им. Членовете на комисията се уведомяват своевременно за извънредните заседания. Материалите по дневния ред може да им се предоставят по електронна поща и в деня на провеждане на съответното заседание.
Чл. 5. (1) Комисията се свиква на заседание заедно с проект на дневен ред от председателя по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете или от председателя на Народното събрание.
(2) Заседанията на комисията са открити. Заседанията се излъчват в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи.
(3) Комисията може да реши отделни заседания да бъдат закрити.
(4) Комисията може да реши да проведе открити заседания извън столицата.
(5) За участие в заседанията на комисията се канят вносителите на законопроектите, представители на министерства, други държавни ведомства, общини и техни сдружения, професионални и други организации, имащи отношение към разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на съответното заседание.
(6) Всеки член на комисията може да покани за участие в нейно открито заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите от комисията законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на съответното заседание.
(7) Представители на граждански организации, синдикални, съсловни и браншови организации може да представят писмени становища и по тяхна инициатива имат право да присъстват на заседанията на комисиите и да вземат участие в разисквания по разглежданите проекти на актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване на реда, установен от комисията. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието. Становищата се публикуват на сайта на съответната комисия на интернет страницата на Народното събрание.
(8) Участващите в заседанията на комисията са длъжни да спазват изискванията във връзка с опазване на класифицираната информация и информация по Закона за защита на личните данни, както и на сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
(9) Участващите в заседанията на комисията са длъжни да спазват Правилата за вътрешния ред в Народното събрание и разпорежданията на председателя на комисията. При груби нарушения, председателят може да разпореди отстраняване на нарушителя от залата.
(10) В случаите по ал. 9 се уведомява дежурния по охрана от НСО на съответната сграда, който организира отстраняването на нарушителя от сградата.
Чл. 6. (1) Комисията открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината от нейните членове. Когато след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 28 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на комисията се изслушва вносителят. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се изслушва член на Министерския съвет или заместник-министър.
(3) Решенията на постоянните комисии се приемат с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на комисията. Гласуването е лично.
(4) При провеждане на заседание членовете на комисията се подписват в присъствен списък.
(5) Комисията може да реши, ако има такова предложение, към окончателното становище по разпределения й от председателя на Народното събрание документ да има поименен списък за гласуването на отделните членове със „за”, „против” или „въздържал се”.
Чл. 7. (1) В началото на заседанието председателят на комисията съобщава предварително обявения дневен ред и информира народните представители за лицата, които са поканени да вземат участие и присъстват на заседанието на комисията, както и за постъпилите от заинтересовани организации писмени становища или предложения по разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред.
(2) Председателят на комисията ръководи заседанието и дава думата за изказване. Когато народен представител или друго лице, участващо в заседанието, при изказването си се отклонява от обсъждания въпрос, председателят го предупреждава и ако нарушението продължи или се повтори, му отнема думата.
(3) При обсъждане на законопроекти за първо гласуване, внесени от народни представители, след представянето на законопроектите от вносителите, председателят на комисията дава думата за становище на представители на министерствата или други ведомства, присъстващи на заседанието.
(4) След представяне на законопроектите, председателят на Комисията дава думата за изказване на народните представители и представителите на организации, присъстващи на заседанието.
(5) Присъстващите на заседанието, може да вземат отношение по разглежданите въпроси само с разрешение на председателя на комисията.
(6) След изчерпване на желаещите да вземат отношение по разглежданите въпроси, се преминава към гласуване.
Чл. 8. (1) В началото на заседанието на комисията, всяка първа сряда на месеца, съответните ресорни министри се явяват пред комисията и отговарят на актуални устни въпроси, отправени от членовете на комисията на самото заседание. Отправените въпроси трябва да се отнасят до конкретни политики и не може да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(2) Всяка парламентарна група има право на два актуални устни въпроса към всеки ресорен министър, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса.
(3) Министърът отговаря веднага на въпроса след задаването му. В случай на отсъствие на министъра по болест или командировка извън страната, председателят на комисията, съгласувано с него, определя заседанието, на което ще отговаря на актуални устни въпроси.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът - на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 9. (1) Комисията може да извършва изслушвания по въпроси, засягащи държавни или обществени интереси.
(2) При провеждане на изслушването вносителят на предложението прави изложение на въпросите в рамките на 5 минути. Изслушваните лица информират членовете на комисията по въпросите, предмет на изслушването, в рамките на 10 минути. Членовете на комисията от една парламентарна група имат право на 2 въпроса, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група – общо на един въпрос, всеки въпрос в рамките на 2 минути. Изслушваните лица отговарят след задаването на всеки въпрос до 5 минути. Парламентарните групи имат право да изразят отношение към отговорите на изслушваните лица в рамките на 5 минути след задаването на всеки въпрос.
Чл. 10. (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с други комисии, когато се разглеждат общи въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(2) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 11. (1) Докладите и становищата на комисията се изготвят от определените от председателя служители, които подпомагат дейността й, подписват се от председателя на комисията или от определен от него заместник-председател и се внасят в деловодството на Народното събрание.
(2) Докладите и становищата на комисията се представят в пленарно заседание от председателя на комисията или от определен от него докладчик.
(3) Докладите и становищата на комисията от откритите заседания се публикуват на интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 12. (1) Държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация, членовете на управителни и контролни органи на търговски дружества или други юридически лица с държавно или общинско участие и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на постоянните комисии, в указан от комисията срок.
(2) По искане на една трета от членовете на комисията председателят е длъжен незабавно да отправи искане до държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация да присъстват на заседание на комисията.
(3) Длъжностните лица и гражданите, когато са поканени, са длъжни да се явяват пред парламентарните комисии.
Чл. 13. (1) Към Комисията по икономическа политика и иновации се създава постоянно действаща подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаването на монополите.
(2) Председателят и членовете на подкомисията се определят с гласуване, проведено на заседание на комисията.
Чл. 14. (1) Комисията по икономическа политика и иновации може при необходимост да образува от своя състав подкомисии и работни групи по определени от комисията или нейния председател въпроси.
(2) Съставът, ръководството и задачите на подкомисиите и работните групи се определят от комисията.
(3) Комисията може да привлича нещатни сътрудници за изготвяне на становища по конкретни законопроекти.
Чл. 15. По въпроси, неуредени в настоящите вътрешни правила за дейността на Комисията по икономическа политика и иновации, се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 16. Настоящите вътрешни правила за работа на Комисията по икономическа политика и иновации са изготвени на основание чл. 20 ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и са приети на заседание на комисията, проведено на 29.01.2025 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ИНОВАЦИИ:
ПЕТЪР КЪНЕВ
ПЕТДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ИНОВАЦИИ
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА РАБОТА НА
КОМИСИЯТА ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА И ИНОВАЦИИ
Чл. 1. Комисията по икономическа политика и иновации, наричана по-нататък „комисията“, организира и провежда своята дейност съгласно Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и настоящите вътрешни правила.
Чл. 2. Комисията се състои от двадесет и един народни представители, в това число председател и заместник-председатели, избрани от Народното събрание.
Чл. 3. (1) Ръководството на комисията организира работата й въз основа на информацията и материалите, постъпващи в комисията.
(2) Председателят на комисията:
1. предлага дневния ред, свиква и ръководи заседанията й;
2. поддържа връзки и осъществява координация и взаимодействие с ръководствата на другите комисии и с председателя на Народното събрание;
3. осъществява взаимодействие с ръководствата на министерствата, с други ведомства, с общините и техните сдружения, с професионални, браншови и други организации, имащи отношение към дейността на комисията;
4. осъществява и други функции, определени с Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
(3) При отсъствие на председателя, той упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на комисията. При липса на упълномощаване, председателят на Народното събрание упълномощава един от заместник-председателите да ръководи заседанието на комисията.
Чл. 4. (1) Редовните заседания на комисията се провеждат по време на сесиите на Народното събрание - сряда от 14.15 часа, в зала 3, пл. „Княз Александър I“ № 1, освен ако не е уговорено друго. При необходимост може да се провеждат и извънредни заседания.
(2) Председателят на комисията обявява писмено дневния ред, часа и мястото на заседанията на интернет страницата на Народното събрание и чрез електронна поща до членовете на комисията. Дневният ред за редовните заседания се обявява най-късно 48 часа преди тяхното провеждане. В случаите, когато се провеждат извънредни заседания, дневният ред се обявява едновременно с насрочването им.
(3) Съобщенията за дневния ред и материалите за заседанието се предоставят на членовете на комисията чрез електронна поща.
(4) Денят или часът на редовните заседания може да се променят от председателя на комисията при необходимост или във връзка с работата на Народното събрание. Членовете на комисията се уведомяват своевременно за промяната.
(5) В случаите, когато се налага провеждането на извънредни заседания на комисията, дневният ред се обявява едновременно с насрочването им. Членовете на комисията се уведомяват своевременно за извънредните заседания. Материалите по дневния ред може да им се предоставят по електронна поща и в деня на провеждане на съответното заседание.
Чл. 5. (1) Комисията се свиква на заседание заедно с проект на дневен ред от председателя по негова инициатива, по искане най-малко на една трета от членовете или от председателя на Народното събрание.
(2) Заседанията на комисията са открити. Заседанията се излъчват в реално време в интернет чрез интернет страницата на Народното събрание, както и в официалните профили на Народното събрание в социалните мрежи.
(3) Комисията може да реши отделни заседания да бъдат закрити.
(4) Комисията може да реши да проведе открити заседания извън столицата.
(5) За участие в заседанията на комисията се канят вносителите на законопроектите, представители на министерства, други държавни ведомства, общини и техни сдружения, професионални и други организации, имащи отношение към разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на съответното заседание.
(6) Всеки член на комисията може да покани за участие в нейно открито заседание отделни физически лица или представители на юридически лица, имащи отношение към разглежданите от комисията законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред на съответното заседание.
(7) Представители на граждански организации, синдикални, съсловни и браншови организации може да представят писмени становища и по тяхна инициатива имат право да присъстват на заседанията на комисиите и да вземат участие в разисквания по разглежданите проекти на актове на Народното събрание, отнасящи се до предмета им на дейност, при спазване на реда, установен от комисията. Списъкът на присъствалите лица, представители на организациите, е неразделна част от протокола на заседанието. Становищата се публикуват на сайта на съответната комисия на интернет страницата на Народното събрание.
(8) Участващите в заседанията на комисията са длъжни да спазват изискванията във връзка с опазване на класифицираната информация и информация по Закона за защита на личните данни, както и на сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите.
(9) Участващите в заседанията на комисията са длъжни да спазват Правилата за вътрешния ред в Народното събрание и разпорежданията на председателя на комисията. При груби нарушения, председателят може да разпореди отстраняване на нарушителя от залата.
(10) В случаите по ал. 9 се уведомява дежурния по охрана от НСО на съответната сграда, който организира отстраняването на нарушителя от сградата.
Чл. 6. (1) Комисията открива заседанията си и приема актове, когато присъстват повече от половината от нейните членове. Когато след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, комисията може да заседава и при наличния състав, като в този случай може да се провеждат само контрол по чл. 28 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, изслушвания и обсъждания, но не може да се провеждат гласувания и да се приемат актове.
(2) При обсъждане на законопроекти и други актове на заседанията на комисията се изслушва вносителят. Когато законопроектът е внесен от Министерския съвет, на заседанието се изслушва член на Министерския съвет или заместник-министър.
(3) Решенията на постоянните комисии се приемат с мнозинство от присъстващите, но само ако за решението са гласували не по-малко от една трета от членовете на комисията. Гласуването е лично.
(4) При провеждане на заседание членовете на комисията се подписват в присъствен списък.
(5) Комисията може да реши, ако има такова предложение, към окончателното становище по разпределения й от председателя на Народното събрание документ да има поименен списък за гласуването на отделните членове със „за”, „против” или „въздържал се”.
Чл. 7. (1) В началото на заседанието председателят на комисията съобщава предварително обявения дневен ред и информира народните представители за лицата, които са поканени да вземат участие и присъстват на заседанието на комисията, както и за постъпилите от заинтересовани организации писмени становища или предложения по разглежданите законопроекти или други въпроси, включени в дневния ред.
(2) Председателят на комисията ръководи заседанието и дава думата за изказване. Когато народен представител или друго лице, участващо в заседанието, при изказването си се отклонява от обсъждания въпрос, председателят го предупреждава и ако нарушението продължи или се повтори, му отнема думата.
(3) При обсъждане на законопроекти за първо гласуване, внесени от народни представители, след представянето на законопроектите от вносителите, председателят на комисията дава думата за становище на представители на министерствата или други ведомства, присъстващи на заседанието.
(4) След представяне на законопроектите, председателят на Комисията дава думата за изказване на народните представители и представителите на организации, присъстващи на заседанието.
(5) Присъстващите на заседанието, може да вземат отношение по разглежданите въпроси само с разрешение на председателя на комисията.
(6) След изчерпване на желаещите да вземат отношение по разглежданите въпроси, се преминава към гласуване.
Чл. 8. (1) В началото на заседанието на комисията, всяка първа сряда на месеца, съответните ресорни министри се явяват пред комисията и отговарят на актуални устни въпроси, отправени от членовете на комисията на самото заседание. Отправените въпроси трябва да се отнасят до конкретни политики и не може да съдържат искания за предоставяне на подробни числови данни.
(2) Всяка парламентарна група има право на два актуални устни въпроса към всеки ресорен министър, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група, имат право общо на два въпроса.
(3) Министърът отговаря веднага на въпроса след задаването му. В случай на отсъствие на министъра по болест или командировка извън страната, председателят на комисията, съгласувано с него, определя заседанието, на което ще отговаря на актуални устни въпроси.
(4) Редът за задаване на актуалните устни въпроси по ал. 1 се определя съобразно числеността на парламентарните групи по низходящ ред, като последен в реда е народен представител, нечленуващ в парламентарна група. Задаването на вторите въпроси е по същия ред след изчерпване на процедурата по зададените първи въпроси.
(5) Времето за изложение на въпроса е до 2 минути. Отговорът на министъра е до 3 минути. Народният представител, задал въпроса, има право на реплика до 2 минути, а министърът - на дуплика, също до 2 минути.
Чл. 9. (1) Комисията може да извършва изслушвания по въпроси, засягащи държавни или обществени интереси.
(2) При провеждане на изслушването вносителят на предложението прави изложение на въпросите в рамките на 5 минути. Изслушваните лица информират членовете на комисията по въпросите, предмет на изслушването, в рамките на 10 минути. Членовете на комисията от една парламентарна група имат право на 2 въпроса, а народните представители, нечленуващи в парламентарна група – общо на един въпрос, всеки въпрос в рамките на 2 минути. Изслушваните лица отговарят след задаването на всеки въпрос до 5 минути. Парламентарните групи имат право да изразят отношение към отговорите на изслушваните лица в рамките на 5 минути след задаването на всеки въпрос.
Чл. 10. (1) Комисията може да провежда съвместни заседания с други комисии, когато се разглеждат общи въпроси. Тези заседания се ръководят по споразумение от един от председателите.
(2) При съвместни заседания всяка комисия взема поотделно своето решение по обсъждания въпрос. При различни становища всяка комисия прави свой отделен доклад пред Народното събрание.
Чл. 11. (1) Докладите и становищата на комисията се изготвят от определените от председателя служители, които подпомагат дейността й, подписват се от председателя на комисията или от определен от него заместник-председател и се внасят в деловодството на Народното събрание.
(2) Докладите и становищата на комисията се представят в пленарно заседание от председателя на комисията или от определен от него докладчик.
(3) Докладите и становищата на комисията от откритите заседания се публикуват на интернет страницата на Народното събрание.
Чл. 12. (1) Държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация, членовете на управителни и контролни органи на търговски дружества или други юридически лица с държавно или общинско участие и гражданите са длъжни да предоставят при поискване всички сведения и документи, както и становища, необходими за дейността на постоянните комисии, в указан от комисията срок.
(2) По искане на една трета от членовете на комисията председателят е длъжен незабавно да отправи искане до държавните органи и длъжностните лица от държавната и общинската администрация да присъстват на заседание на комисията.
(3) Длъжностните лица и гражданите, когато са поканени, са длъжни да се явяват пред парламентарните комисии.
Чл. 13. (1) Към Комисията по икономическа политика и иновации се създава постоянно действаща подкомисия за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаването на монополите.
(2) Председателят и членовете на подкомисията се определят с гласуване, проведено на заседание на комисията.
Чл. 14. (1) Комисията по икономическа политика и иновации може при необходимост да образува от своя състав подкомисии и работни групи по определени от комисията или нейния председател въпроси.
(2) Съставът, ръководството и задачите на подкомисиите и работните групи се определят от комисията.
(3) Комисията може да привлича нещатни сътрудници за изготвяне на становища по конкретни законопроекти.
Чл. 15. По въпроси, неуредени в настоящите вътрешни правила за дейността на Комисията по икономическа политика и иновации, се прилагат разпоредбите на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Чл. 16. Настоящите вътрешни правила за работа на Комисията по икономическа политика и иновации са изготвени на основание чл. 20 ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и са приети на заседание на комисията, проведено на 29.01.2025 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА
И ИНОВАЦИИ:
ПЕТЪР КЪНЕВ
2025
- януари
- февруари
- март
- април
- май
- юни
- юли
2025
- юни
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Документ (Click to sort Ascending) | Файл |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Законопроект (Click to sort Ascending) |
---|
№ (Click to sort Ascending) | Дата (Click to sort Ascending) | Сигнатура (Click to sort Ascending) | Проекторешение (Click to sort Ascending) |
---|
2025
- януари
- февруари
- март
- април
- май
- юни
- юли
2025
- януари
- февруари
- април
- май
- юни
Становище от АИКБ по ЗИД на Закона за индустриалните паркове, № 51-454-01-12
31/01/2025
2025
- януари
- февруари
- март
- април
- май
- юни
- юли